Climate change: follow the (dirty) money


Unbiased reporting on global warming?

A senior BBC journalist accepted £15,000 in grants from the university at the heart of the ‘Climategate’ scandal – and later went on to cover the story without declaring an interest to viewers.

Roger Harrabin, the BBC’s ‘environment analyst’, used the money from the University of East Anglia’s Tyndall Centre for Climate Change Research to fund an ‘ad hoc’ partnership he ran with a friend.

Nope. Can’t see anything wrong there.

In none of Mr Harrabin’s reports on the subject were the grants that he and his friend Dr Joe Smith had received from UEA ever mentioned. However, BBC insiders claim that the use to which the money was put – annual Real World seminars for top BBC executives on issues including climate change – had a significant impact on the Corporation’s output.

‘The seminars organised by Roger and his friend were part of a process which has effectively stifled all debate within the BBC about man-made global warming,’ said one senior journalist. ‘As far as the high-ups are concerned, the science is settled.’

But really, that merely appears to be one example of a long-running agenda.

Since 2006, the BBC has relentlessly promoted the global warming orthodoxy as a pressure group in its own right.

The story of the BBC’s bias on global warming gets ever murkier. Last week there was quite a stir over a new report for the BBC Trust which criticised several programmes for having been improperly funded or sponsored by outside bodies. One, for instance, lauded the work of Envirotrade, a Mauritius-based firm cashing in on the global warming scare by selling “carbon offsets”, which it turned out had given the BBC money to make the programme.

Just as this scandal broke, I was also completing a report, to be published next month by the Global Warming Policy Foundation, on the BBC’s coverage of climate change. It ranges from the puffing of scare stories dreamed up by “climate activists”, to BBC reporting on wind farms, often no more than shameless propaganda for the wind industry. Part of the story told in my report is the unhealthily close relationship that developed between the BBC and organisations professionally involved in the “warmist” cause.

Some years back, the BBC adopted a new editorial policy –that the scientific and political “consensus” on climate change was now so overwhelming that it should be actively promoted, while climate sceptics, or “deniers” as the BBC calls them, should be kept off the airwaves.

Advertisements
  1. No trackbacks yet.

Surely you're thinking something...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: